NCERT | Class 2 English Marigold
Book: | National Council of Educational Research and Training (NCERT) |
---|---|
Board: | Central Board of Secondary Education (CBSE) |
Class: | 2 |
Subject: | English |
Chapter: | 2 |
Chapters Name: | I Want |
Medium: | English |
I Want | Class 2 English | NCERT Books Solutions
Summary In English
This is the story of a monkey who wants to become strong. One wise woman came to know about this. She gave one magic stick to the monkey to fulfil all his wishes. First of all he wants to become a giraffe. Then he wants to become an elephant and at last he wants to become a zebra.
All his wishes are granted. At last when he comes along the river, he finds himself looking so scary. He felt so bad after watching his face. He told his mother that he was happy being himself. Then he wishes to become monkey again. His wish was granted and he became monkey again. He threw away his magic stick.
Summary In Hindi
यह कहानी एक ऐसे बंदर की है, जो शक्तिशाली बनना चाहता है। एक बुद्धिमती स्त्री को इस बात का पता चला। उसने बंदर को उसकी सारी इच्छाएँ पूरी करने वाली जादू की एक छड़ी दी। सबसे पहले बंदर एक जिराफ बनना चाहता था। उसके बाद उसकी इच्छा हाथी बनने की थी। अंत में वह एक जेबरा बनना चाहता था।
उसकी समस्त इच्छाएँ पूरी हो गईं। अंत में जब वह नदी के पास आया, तो उसे अपना ही चेहरा बड़ा डरावना लगा। अपने चेहरे को देखने के बाद, उसे बड़ा ही बुरा लगा। उसने अपनी माँ से कहा कि वह बंदर के रूप में ही खुश था। उसने पुनः बंदर बनने की इच्छा प्रकट की। उसकी इच्छा पूरी हुई तथा वह पुनः बंदर बन गया। उसने अपनी जादू की छड़ी को फेंक दिया।
Hindi Translation Of The Poem
1. “I want to be big,” says
Little Monkey. “I want
to be strong.”
A wise woman hears
him. “Take this magic wand,”
she says, “and all your wishes can come true.”
“मैं बड़ा बनना चाहता हूँ,” छोटे बंदर ने कहा,
“मैं शक्तिशाली बनना चाहता हूँ।”
एक बुद्धिमती स्त्री उसकी बातों को सुन लेती हैं।
“जादू की इस छड़ी को ले लो,” उसने कहा, ” और
तुम्हारी सभी इच्छाएँ पूरी हो सकती हैं।”
Word-Meanings : Strong ( स्ट्रांग )-powerful, ताकतवर Wise ( वाइज़ )-Learned, बुद्धिमती। Magic wand (मैजिक वांड) -magic stick, जादू की छड़ी। Wish (विश) -want, इच्छा।
2. A giraffe comes by. He stretches his
long neck. He eats the sweet leaves
at the top of the trees.
“I want a long neck,” says Little
Monkey. “POP!” His neck grows long, just like the
giraffe’s.
एक जिराफ़ पास आता है। वह अपनी लंबी गर्दन को
खींचकर बढ़ाता है। वह पेड़ के ऊपर के मीठे पत्तों को
खा जाता है।
मुझे एक लंबी गर्दन चाहिए,” छोटे बंकर ने कहा।
“पॉप!” की आवाज़ के साथ उसकी गर्दन लंबी हो जाती
है, बिल्कुल ही जिराफ़ की तरह।
Word-Meanings : Stretches ( स्ट्रेचेज़ ) -to pull something to make it longer, विस्तार करना, खींचकर बड़ा बनाना। Neck ( नेक ) -an upper part of the human body गर्दन।
3. Little Monkey is happy.
An elephant comes down to the river.
छोटा बंदर खुश हो जाता है।
कि एक हाथी नदी के पास आता है।
Word-Meanings : Happy ( हैप्पी ) -in a joyful mood, खुश।
4. He fills his trunk with water.
He blows it all over himself. “I want
to do that, too!” says Little Monkey.
BANG!” Just like that, he grows a trunk.
वह अपनी सँड़ को पानी से भरता है। वह उसे अपने ऊपर
डालता है। “मैं भी यह करना चाहता हूँ।” छोटा
बंदर कहता है। “बैंग!” उसी प्रकार से उसकी भी एक
सँड़ उग आती है।
Word-Meanings : Trunk (ट्रंक)-long nose of an elephant, सूँड़ Blow ( ब्लो )-to throw, फेंकना।
5. He is very happy. “This is fun!”
he says.
Next, Little Monkey sees a zebra.
“I want stripes like those,” he says.
“WHIZZ!”
Little Monkey has strines all over his
body, just like the zebra.
वह बहुत खुश हो जाता है। यह एक खेल है।” वह
कहता है इसके बाद छोटे बंदर ने एक जेबरा देखा। “मुझे
उसकी तरह धारियाँ चाहिए।” उसने कहा! “व्हिज़” की
ध्वनि के साथ ही, छोटे बंदर के पूरे शरीर पर धारियाँ
बन जाती हैं, बिल्कुल जेबरे की तरह।
Word-Meanings : Fun ( फ़न ) -a pleasant activity,मनोरंजन। Stripes ( स्ट्रिप्स ) -long narrow lines, धारियाँ।
6. He is very, very happy.
He goes to the river to try out his
new trunk.
He looks down. He sees himself in the water.
“Mother!” he cries. “Help! Amonster!”
“That’s not a monster,” says his
mother. “That’s you.”
वह अत्यंत ही खुश हो जाता है। वह अपनी नई सैंड
के इस्तेमाल के लिए नदी के पास जाता है। वह नीचे
देखता है। वह अपने आप को पानी में देखता है। “माँ!”
वह चिल्लाता है। “एक विशाल प्राणी (राक्षस) से मुझे
बचाओ।”
“यह कोई विशाल प्राणी (राक्षस) नहीं है,” माँ ने उत्तर
दिया। “यह तुम हो।”
Word-Meanings : Monster (मॉनस्टर) -a large scary creature, एक डरावना प्राणी (राक्षस)
7. “You want a giraffe’s neck, an
elephant’s trunk and stripes like a
zebra. Don’t you remember?”
Little Monkey cries and cries. “I look AWFUL!” he says.
I want to be myself again.”
“तुम जिराफ़ जैसी गर्दन, हाथी जैसी सँड तथा जेबरा
जैसी धारियाँ चाहते हो। क्या तुम्हें याद नहीं है।”
छोटा बंदर रोने लगता है।
“मैं बहुत डरावना दिखाई दे रहा हूँ।” वह कहता है।
मैं पुन: बंदर बनना चाहता हूँ।”
Word-Meanings : Awful (ऑफुल)-dreadful, भयंकर, डरावना।
8. There is a P0P, a BANG and a
WHIZZ.
Little Monkey is himself again. He
jumps for joy. He throws the magic wand into the
river. He never wants to be anyone else again.
एक पॉप, बैंग तथा व्हिज की आवाज़ होती है। छोटा बंदर
पुन: पहले की तरह बन जाता है। वह खुशी से उछलने
लगता है। वह जादू की छड़ी को नदी में फेंक देता है।
अब वह फिर से कोई दूसरी चीज़ बनना नहीं चाहता।
Word-Meanings : Joy ( जॉइ ) -happiness, खुशी। Else ( एल्स ) -somebody, कोई और।
QUESTIONS FROM TEXTBOOK SOLVED
Reading is Fun
Question 1.
Put a ‘√’ or a ‘X’ against the following sentences. One has been done for you.
निम्नलिखित वाक्यों के सामने ‘√’ या ‘x’ का चिह्न लगाओ। तुम्हारे लिए एक उदाहरण दिया गया है।
Answer :
Let’s Talk
Question 1.
Is there anyone in your class whom you like?
क्या तुम्हारी कक्षा में कोई ऐसा है जिसे तुम पसंद करते हो?
Answer :
Yes, there is Anand whom I like.
Question 2.
Do you want to be like her / him? Why?
क्या तुम उसके / उसकी जैसा बनना चाहते हो? क्यों?
Answer :
Yes, I want to become like him because he is very intelligent.
Question 3.
Do you know about the food that each animal eats?
क्या तुम प्रत्येक जानवर के खाद्य पदार्थ के बारे में जानते हो?
Answer :
No, I do not know about the food that each animal eats.
Let’s Listen
Question 1.
What does Little Monkey want to be?
छोटा बंदर क्या बनना चाहता है?
Answer :
The little monkey wants to become giraffe, a zebra and an elephan.
Question 2.
Who hears him?
उसकी इच्छा को कौन सुन लेता है?
Answer :
A wise woman hears him.
Question 3.
How does an elephant have a bath?
हाथी स्नान कैसे करता है?
Answer :
An elephant fills his trunk with the water and blows the water on his body.
Question 4.
Does the zebra have spots or stripes?
क्या जेबरा के शरीर पर धब्बे होते हैं अथवा धारियाँ होती हैं?
Answer :
The zebra has stripes.
Question 5.
Why does Little Monkey want to be himself again?
छोटा बंदर दुबारा अपने जैसा क्यों बनना चाहता है?
Answer :
At last he wants to be himself again because he finds himself awful like a monster.
Let’s Share
Question 1.
There are many kinds of people. They all look different. One face has been drawn for you. Complete the rest of the faces.
लोग अनेक प्रकार के होते हैं। सब एक-दूसरे से भिन्न दिखते हैं। तुम्हारे लिए एक चेहरे को दिखाया गया है। शेष चेहरों को पूरा करो।
Answer :
Do it yourself.
Let’s Act
Question 1.
Act out the story. Play the parts of the monkey, the wise ‘woman’ and the mother, in turns in the classroom.
इस कहानी का अभिनय करो। कक्षा में बारी-बारी से बंदर, बुद्धिमती स्त्री तथा माँ की भूमिका को बारी-बारी से निभाओ।
Answer :
Do it yourself.
Question 2.
What would you do if you had a magic wand?
यदि तुम्हारे पास जादू की छड़ी होती तो तुम क्या करते?
(i) I would turn it round and round and turn a book into a ______.
(ii) I would turn a dog into a ______.
(iii) I would turn a pencil into a ______.
(iv) I would turn you into a ______.
Answer :
(i) I would turn it round and round and turn a book into a laptop.
(ii)I would turn a dog into a puppy.
(iii) I would turn a pencil into a lollypop.
(iv) I would turn you into a robot.
Say Aloud
Question 1.
Answer :
Do it yourself.
Let’s Find
Question 1.
Monkeys are fun to watch! Can you find the ‘word monkey’ five times in the box?
बंदर देखने में मजेदार लगते हैं। क्या तुम बॉक्स aमें पांच बार monkey शब्द ढूँढ़ सकते हो ?
Answer :
Question 2.
Now write about your favourite animal or bird by completing these sentences:
अब नीचे दिए गए वाक्यों को पूरा करते हुए अपने प्रिय जानवर अथवा पक्षी के नाम लिखो:
(i) My favourite animal/bird is ______.
(ii) I like it because ______.
(iii) I don’t like it because ______.
(iv) I think it looks like ______.
Answer :
(i) My favourite animal/bird is lion.
(ii) I like it because he is very strong and brave.
(iii)I don’t like it because he roars very harsh and loud.
(iv) I think it looks like a large monster.
Word Building
Question 1.
Match the animal to its group:
दिए गए जानवर को उसके समूह से मिलाओ:
Answer :
Let’s Write
Question 1.
The monkey wrote to his mother – i look awful He made two mistakes. What are they? Write the sentence correctly.
Answer :
First letter of the sentence is small and mark of exclamation is also missing. The correct sentences is – I look awful!
Question 2.
Put the letters in order to make a word. Two have been done for you.
Answer :
to, is, he, big, him, his, her, can.
Question 3.
Look at the pictures, count and write:
दिए गए चित्रों को देखो, इनकी गिनती करो तथा लिखो:
No Responses